Onze poppenhoek was ingericht als dokterspraktijk, onze winkel was tijdelijk een apotheek en onze onthaalhoek was omgetoverd in een ziekenhuis.
Voor we kunnen onderzoeken en operaties uitvoeren moeten we wel alles weten van ons lichaam. Al snel kwamen de vragen op mij af! Hoe komt het dat we pijn voelen? Waarom hebben wij bloed? Waarom zit ons bloed in buisjes? Waarom hebben wij vel? Dus nam ik mijn boeken erbij.
Elke dag hebben ze gevraagd naar de encyclopedie. Hoewel de materie niet eenvoudig was, bleven de vragen komen en waren ze elke dag opnieuw geboeid door hetzelfde boek! Heel leuk om voor zo een klas te mogen staan.
Na de theorie tijd voor de praktijk! Door het materiaal dat de kinderen meebrachten, konden ze allemaal snel dokter spelen. (Bedankt allemaal!)
In onze ziekenhuis doken er al snel patiënten op met een gebroken arm.
Sommigen knutselden een dokterstas, al vonden ze het wit-rood een beetje ouderwets.
(speciale dank aan de ouders van Maartje voor de zeer handige dozen) |
Met de clics is een ziekenhuis en ziekenwagen gebouwd.
Ook kwamen onze moetjes deze week weer aan bod. Deze week leerden we een beetje volhouden en onze foutjes verbeteren.
Schilderen mag natuurlijk ook niet ontbreken.
Na al die breuken was het tijd voor operaties, heel zorgvuldig gingen onze chirurgen aan het werk.
Net als echte dokters gingen we ook naar een opleiding! Om het juiste aantal pilletjes te kunnen voorschrijven moeten we goed kunnen tellen.
Afspraken werden ook genoteerd!
Operaties werden ook zorgvuldig voorbereid. Eerst goed tekenen hoe ze te werk gaan!
Nieuwe woordjes leren kwam ook weer aan bod.
En als de lettertjes op waren, had Mathis een geweldig idee! Dan maakt hij gewoon de letter met andere letters. (E van een 4 i's en de Z van een omgedraaide N en een omgedraaide m voor een E) Goed gevonden!
Er deden ook wat nieuwe dingen hun intrede.
Zo hadden we al een 2tal weken een knutseldoos, maar deze was niet erg in trek.
Tot ze ontdekten dat met de schuimpjes hun ziekenwagen ineens echte wielen kreeg.
En ze een GSM kunnen maken met een doosje om zo 112 te bellen.
Al snel was de tafel goed gevuld.
Ook installeerden we een nieuw computerspel, Freddi Fish.
We startte ook met de denkdoos. De denkdoos is gevuld met allerlei balletjes. We zijn ook maar kindjes, en net als grote mensen hebben wij onze werkpuntjes. En meestal weten we zelf heel goed wat deze zijn. We weten als we moeilijk kunnen zwijgen, we weten als we moeilijk kunnen stilzitten,.. en meestal weten we dat van elkaar ook en gaan mekaar daar nogal snel op wijzen. Om dit in de toekomst te vermijden zijn er onze denkballetjes. Wanneer het eventjes moeilijk gaat, geeft de juf ons een denkballetje. Dit dient voor de kindjes als geheugensteuntje, de kinderen weten zelf heel goed waar ze moeten op letten nu en toch heeft niemand iets moeten zeggen. Zo proberen we aan ons eigen werkpuntje te werken zonder dat iemand moet met de vinger wijzen!
Kinderpraat:
Kleuter: "Juf, ik eet heel graag pannenkoeken maar daar is altijd een probleem mee."
Juf: "Oei? Wat dan? Geen goede pan? of een ingrediënt vergeten?"
Kleuter: "Mama laat ze aanbakken!"
Kleuter: "Juf, waarvoor dienen die wenkbrauwen dan?"
Juf: "Zij zorgen ervoor dat er geen regen in je ogen valt."
Kleuter: "Ah! De chinezen doen daar niet aan mee he. Die hebben dat toch niet."
Kleuter 2: "Daar zal het niet regenen hé!"
Volgende week bij Juf Britt gaan jullie wat dieper in op de zintuigen.
En aangezien dit thema zo aansloeg, zal dit ook weer een boeiende week zijn!
Wanneer jullie mij dan terug zien, werken we rond een eigen thema: "Feel the music".
Dit wil ik toch wat toelichten. Het is een beetje een overkoepeld thema. De "feel" staat voor het werken rond onze gevoelens, de basisgevoelens als blij, boos, bang en droevig. Maar ook eens stilstaan over hoe we onszelf een goed gevoel kunnen geven en niet onze gevoelens door anderen laten bepalen. Soms kunnen we bepaalde gevoelens ook niet echt de baas en hebben we een uitlaatklep nodig. Een mogelijke uitlaatklep kan kunst zijn, dus daar gaan we het wat over hebben, maar we gaan ons vooral verdiepen in"the music" (om het op kinderniveau te houden en dat het zo een aanleiding wordt naar carnaval). Zowel het bewegend uitleven op, schilderen op, het maken van en het genieten van muziek zal aan bod komen.
Tot snel, groetjes Kirsty