donderdag 18 september 2014

EEN GEZONDE GEEST IN EEN GEZOND LICHAAM

Gezond zijn, we denken onmiddellijk aan gezonde voeding. De kinderen denken alleen maar aan groenten en fruit. Maar appels en peren, daar leren wij al 3 jaar over, ondertussen weten we het wel. Wij gingen wat dieper in op een gezonde levensstijl ! Zo leerden we dat fastfood elke dag ongezond is (maar dat het wel eens mag). Al snel brachten de kinderen overgewicht aan, want zo slim zijn ze wel. Ook hier stonden we even stil bij het feit dat niet iedereen 'te veel' eet, dat het ook van medicatie of andere redenen kan zijn en dat uitlachen echt niet oké is!

Wat is nog gezond?? Sporten natuurlijk! Ik hoef jullie niet te vertellen dat het gesprek al snel over voetbal ging. Daarom hebben we ook onze eigen voetbaltruitjes ontworpen. Het verbaasde me hoe goed jullie kapoenen de Belgische vlag kunnen tekenen!

We hebben deze week ook voor ons hartje gezorgd, want soms maken we het nogal moe door onze ruzies en hevigheid. We deden een zen-moment waarbij we letten op onze ademhaling en ons hartje vanbinnen voelen en het rustig proberen te maken. Ook trokken we ons even terug naar onze eigen 'happy-place', we sluiten onze ogen en gaan naar ergens waar we altijd gelukkig zijn (voor sommige was dit een attractie in plopsaland, voor anderen de dierentuin tussen de giraffen).
Na zo een momentje zei een kleuter: 'Juf, ik voelde een leuke kriebel vanbinnen!' Super, toch?!

Ook hebben enkele moderne snufjes hun intrede gedaan deze week. Het fototoestel en de tablet! En ik moet zeggen dat de kinderen liever (en gekker) poseren voor een klasgenootje dan voor de juf.
(P.S. bij het bekijken van de foto's vond ik een geweldige selfie terug van de fotograaf van dienst)












Onze zen-momentjes, echt de moeite, zeker eens uitproberen ;)




wat een focus !

Juf Maggy die de kapoenen wat creatief komt prikkelen...


Terwijl ik per 2 kleuters de tablet kan introduceren.


Vanaf hier ging onze fotograaf van dienst op ronde!





whow ! cool ! hihihi..


toppie! 




Hij wilde echt eens poseren :)


De geweldige SELFIE van de fotograaf van dienst








KINDERPRAAT:

Kleuter 1: "Ik weet hoe je een superheld kan worden, je gaat gewoon in een machine staan. Dan duw je op een knopje en je bent klaar!"
Kleuter 2: "Nee, da kan nie, als je wil vliegen moet je leren vliegen door van een dak te springen."
Juf: "Dat vind ik toch maar gevaarlijk hoor, ik zou mensen in een standbeeld willen veranderen, hoe kan ik dat dan leren?
Kleuter 2: "Dan moet je ijsblokjes eten!"

Kleuter 1: "Ik weet al hoe je een lief moet kiezen!"
Kleuter 2: " Ik heb mijn lief al gekozen hé, maar nu wil dieje brandweerman worden en ik wil da niet! Dieje moet papa worden!
Kleuter 3: "Ik heb mijn lief gekozen omdat zij altijd jurkjes draagt!"

Kleuter: "Ik kan al liedjes spelen op mijn gitaar."
Juf: "whow, leuk zeg! Misschien mag je ze eens meebrengen en kunnen wij liedjes zingen terwijl jij speelt. Welk liedje kan je spelen dan?
Kleuter: "the ramones!!!!!"
Juf: (daar zit je dan wel even met je mond vol tanden.... een paar seconde later:) Heel knap !!! maar ik denk niet dat we dat kunnen meezingen, maar je mag het zeker eens spelen voor ons.


Zo dit was het weer voor deze week!

Volgende week is het de AYA-week, waarbij de kleuters een sticker op de klasposter kunnen verdienen door met de fiets of te voet te komen. Met een hesje of/en een fietshelm kan er ook een (extra) sticker(s) verdiend worden. Heel veel succes!

Heel veel plezier volgende week bij Juf Britt.                      Groetjes